PKN RAVENSTEIN

zondag 20 juli 2025 om 10:00 uur

Kerkdienst
Voorganger(s): p. L. Teubner, Ravenstein
Ouderling(en): Jan M & Corinne (diaken)
Organist: Eelco

Beelden voor God
In de Bijbel komen meer dan 100 Godsnamen en -beelden voor:
Ene, Eeuwige, Machtige, Heer, Meester, Vader, Schepper, Verlosser, Vredevorst, Herder, Heilige van Israël, Alfa en Omega, Koning, Herder, Rots, Moeder, Wijsheid, Ik ben die/dat Ik ben, … enz.

In de volksmond hoor je als het over God gaat vaak: ‘Er moet wel iets meer zijn’ – wat op zich geen gek beeld is, omdat het openlaat wie of wat God zou zijn; een vermoeden van Aanwezigheid? Keuzestress bij zoveel mogelijkheden?
Of vanuit een niet-weten God bewust niet willen benoemen?

De vele beelden en namen van God gaan alle terug op de naam die God zelf aan Mozes meedeelt: ‘Ik ben: Ik ben’, of: ‘Ik ben dat Ik ben’, of
‘Ik ben die er zijn zal’.  Hier al doen zich meerdere betekenissen voor.

De andere namen komen waarschijnlijk voort uit ervaringen met God uit het leven zelf: de Machtige van de schepping, de Schepper; of: Redder/Verlosser uit nood of onderdrukking; of: Goede Herder die zijn schapen bewarend hoedt en gidst.

Anderzijds komen de namen voor God ook voort uit ons menselijk tekort, uit onze onmacht en verlangens: de Eeuwige die ons moge bewaren in en uit de tijdelijkheid van ons bestaan; mijn Meester die ons moge doen groeien in wijsheid en ons tuchtigt als wij ons afkeren; de Vredevorst die ons de vrede moge brengen die de wereld ons niet geven kan.

Er zijn ook namen voor God die intiem verweven zijn met ons innerlijk leven: oh Jij, Liefde, Tedere, Bruidegom, Moeder, Vader, Die mij troost, Die mij verwekt, Die baart en veiligt aan de moederborst, Vriend, Geliefde, ….

Vaak zijn we ons niet zo bewust dat we een beeld van God hebben, en hoe dat er dan uitziet. Hoe spreekt u God aan als u bidt? En wanneer voelt u weerstand als iemand over God praat op een wijze die u tegenstaat?

En wat betekent eigenlijk het beeldverbod voor het gebruik van beelden en namen van God?

In de zomermaanden juli en augustus gaan we in drie diensten wat bewuster stilstaan bij de beelden en namen die we van God meedragen.
We beginnen in de dienst van zondag 6 juli met de naam die God ons zelf heeft meegedeeld: Jahwe – ‘Ik ben die ik ben (met je)’.
Deze meest abstracte Godsnaam zal de meest intieme blijken te zijn.
 

terug